joi, 9 iulie 2009

Epava navei Transilvania, scufundată în 1979, mai stă cel puţin trei luni în apele Dunării


Administraţia Portuară a Dunării Maritime (APDM) Galaţi a anunţat prelungirea cu trei luni de zile a contractului firmei SuperQuatro SRL, societatea care a fost angajată să scoată la suprafaţă epava navei Transilvania, scufundată acum 30 de ani la Dana 18 din Portul Galaţi, transmite corespondentul Informaţia.ro (AMOS News).
Lucrările pentru ranfluarea epavei navei „Transilvania” din Portul Comercial Galaţi au început încă de anul trecut şi sunt executate de firmă românească - Superquatro Grup. Valoarea totală a contractului cu tot cu TVA se ridică circa 15 milioane de lei noi. Contractul a fost semnat pe 21 iulie 2008, iar termenul limită stipulat în contract era data de 23 iulie 2009. Directorul APDM, Mihai Ochialbescu, susţine că motivele pentru care a fost acceptată prelungirea termenului limită stipulat în contract sunt anumite lucruri ascunse, cum ar fi epiuri (dig de piatră) sub navă cu o lungime de 30 metri, care nu au putut fi depistate la timp şi au îngreunat astfel lucrările de ranfluare a epavei.
„Acesta a fost punctul de vedere al comisiei tehnice din cadrul APDM, după ce a verificat toate documentele prin care firma Super Quatro solicita prelungirea contractului. De-a lungul timpului, firma a întâmpinat dificultăţi, lucruri ascunse care nu au putut fi trecute în caietul de sarcini. S-au găsit epiuri sub navă cu o lungime de 30 metri, care nu au putut fi depistate înainte. În plus, sub navă s-au găsit cabluri şi lanţuri, care la fel nu au putut fi trecute în caietul de sarcini şi au trebuit scoase suplimentar. Altă problemă a fost natura terenului, care a fost extrem de dur”, a declarat directorul APDM, Mihai Ochialbescu.
Deşi nu s-a respectat data limită prevăzută în contract, directorul APDM susţine că firma Super Quatro nu va fi primi penalizări. „Odată ce am încheiat un act adiţional şi există un articol care spune că în cazul în care pe parcursul derulării lucrărilor apar întârzieri ce nu se datorează culpei presatorilor părţile pot stabili de comun acord revizuirea termenilor de executare a servciilor”, a spus Ochialbescu.
Conducerea APDM Galaţi apreciază că valoarea contractului nu va suporta majorări, firma primind banii doar la finalizarea lucrărilor, anume pe 23 octombrie 2009.
„Preţul este ferm şi nerevizuibil. Suma de bani este prinsă în bugetul de venituri şi cheltuieli al APDM şi vor veni de la Guvern. Deocamdată, am primit doar 5 milioane lei. Firma SuperQuatro va primi banii însă pe 23 octombrie, doar după ce va finaliza lucrările de ranfluare a epavei navei Transilvaniei”, a mai adăugat Ochialbescu.
Motonava de pasageri construită în 1938 pe un şantier danez, Transilvania, era destinată crozierelor de lux pe Marea Neagră şi Marea Mediterană. Nava avea următoarele caracteristici: lungime 132 m, lăţime, 17 m, pescaj, 5,7 m, greutate 5.160 TDW. Nava are corpul din oţel nituit, trei punţi, compartimentul maşini aşezat la prova, două motoare Diesel în 2 timpi cu simplu efect, 12 cilindri, 2 elice, puterea totală de 23.000 C.P. În data de 17 septembrie 1979, nava s-a înclinat şi s-a răsturnat în dreptul danelor 17-18 port Comercial Galaţi. Distanţa minimă între cheu şi epavă este de de circa 20 metri, iar cea maximă este circa 45 metri.
Potrivit şefului APDM Galaţi, prezenţa epavei la Dana 18 din Portul Galaţi are următoarele consecinţe negative: blocarea frontului danelor 18-21 în lungime de 440 m, colmatarea intensă a danelor adiacente, corelată cu imposibilitatea realizării în condiţii de siguranţă a lucrărilor de dragaj, imposibilitatea efectuării lucrărilor de reabilitare a cheului danelor care are o vechime de peste 50 de ani, impactul negativ asupra mediului din cauza pericolului de poluare chimică a mediului acvatic.
Pentru scoaterea epavei au fost prevăzute fonduri de la bugetul de stat prin lista de titluri a Ministerului Transporturilor, CN APDM Galaţi ca autoritate contractantă a organizat şi derulat procedura de licitaţie în conformitate cu prevederile OUG. 34/2006.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu