miercuri, 17 iunie 2009

Lucrările de ranfluare a epavei navei Transilvania înregistrează întârzieri

Doar 12 la sută din epava navei Transilvania, scufundată acum 30 de ani la Dana 18 din Portul Galaţi, a fost scoasă până în prezent la suprafaţă de firma Superquatro SRL, deşi termenul limită stipulat în contract este 21 iulie 2009. Lucrările pentru ranfluarea epavei navei „Transilvania” din Portul Comercial Galaţi au început încă de anul trecut şi sunt executate de firmă românească - Superquatro Grup. Valoarea totală a contractului cu tot cu TVA se ridică circa 15 milioane de lei noi, Contractul a fost semnat pe 21 iulie 2008. Reprezentanţii firmei susţin că operaţiunea de ranfluare va fi finalizată la timp, cu toate acestea există încă din iarnă o cerere de amânare a termenului cu circa trei luni. “În momentul de faţă am reuşit să scoatem din Dunăre al doilea tronson din epava navei Transilvania, de circa 150 -200 de tone, după ce în luna mai a fost scoasă la suprafaţă prova navei de circa 200 de tone. Până în prezent s-a reuşit scoaterea a 400 de tone din 3500 de tone,” a spus un reprezentant al firmei Superquatro, care nu a dorit să-şi dezvăluie identitatea. “Nu cred că termenul dat de beneficiar este o problemă. Există un contract între beneficiar şi firma noastră şi se vor respecta clauzele contractuale. Nu ştiu de nicio prelungire”, a afirmat un inginer al firmei Superquatro. Operaţiunea de ranfluare a epavei Transilvania este îngreunată şi de vizibilitatea redusă, iar condiţiile sunt destul de nefavorabile în condiţiile în care apele Dunării sunt crescute încă. “Este foarte greu, foarte mult curent, mergem mai mult pe pipăite, vizibilitatea la 15-20 metri adâncime este practice zero, totul este plin cu noroi, se rup cablurile de comunicaţie cu scafandrii. Nu pot să estimez când o să terminăm, dar o să terminăm. Suntem doar o echipă de patru scafandri, ne schimbăm odată la o oră jumătate”, ne-a mărturisit Ivailov Dushov, scafandru din Bulgaria. Motonava de pasageri Transilvania, cu 400 de locuri, construită în 1938 pe un şantier danez, era destinată crozierelor de lux pe Marea Neagră şi Marea Mediterană. Reamintim că în data de 17 septembrie 1979, nava s-a înclinat şi s-a răsturnat în dreptul danelor 17-18 port Comercial Galaţi. Nava avea următoarele caracteristici: lungime 132 m, lăţime, 17 m, pescaj, 5,7 m, greutate 5.160 TDW. Vasul are corpul din oţel nituit, trei punţi, compartimentul maşini aşezat la prova, două motoare Diesel în 2 timpi cu simplu efect, 12 cilindri, 2 elice, puterea totală de 23.000 C.P. Distanţa minimă între cheu şi epavă este de de circa 20 metri, iar cea maximă este circa 45 metri. Potrivit şefului APDM Galaţi, Mihai Ochialbescu, prezenţa epavei la Dana 18 din Portul Galaţi are următoarele consecinţe negative: blocarea frontului danelor 18-21 în lungime de 440 m, colmatarea intensă a danelor adiacente, corelată cu imposibilitatea realizării în condiţii de siguranţă a lucrărilor de dragaj, imposibilitatea efectuării lucrărilor de reabilitare a cheului danelor care are o vechime de peste 50 de ani, impactul negativ asupra mediului din cauza pericolului de poluare chimică a mediului acvatic. Pentru scoaterea epavei au fost prevăzute fonduri de la bugetul de stat prin lista de titluri a Ministerului Transporturilor, CN APDM Galaţi ca autoritate contractantă a organizat şi derulat procedura de licitaţie în conformitate cu prevederile OUG. 34/2006.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu