vineri, 8 mai 2009

Prova navei “Transilvania” a fost scoasă din apele Dunării




După 30 de ani de la scufundarea în apele Dunării, la Dana 18 din Portul Galaţi, prova motonavei “Transilvania” a fost scoasă la suprafaţă.









Operaţiunea de agăţare a bucăţii a durat două zile şi a fost foarte greoaie . "Din întreaga bucată de navă s-a scos aproape 200 de tone cu cele două macarale existente în Galaţi. Bucăţile de epavă vor fi depozitate într-una din barjele firmei care efectuază ranfluarea epavei Transilvania. Bucata care a fost scoasă este prova navei pe care se vede scris Transilvania, măsoară 15 metri şi este doar a şasea parte din nava lungă de peste 130 de metri, a spus Mihai Ochialbescu, şeful Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi. Lucrările pentru ranfluarea epavei navei „Transilvania” din Portul Comercial Galaţi au început încă de anul trecut şi sunt executate de firmă românească - Superquatro Grup.Valoarea totală a contractului este de 3,8 milioane euro. Contractul a fost semnat în luna august, pe 21 august 2008, iar termenul limită este 23 iunie 2009. Motonava de pasageri construită în 1938 pe un şantier danez, Transilvania, era destinată crozierelor de lux pe Marea Neagră şi Marea Mediterană. Nava avea următoarele caracteristici: lungime 132 m, lăţime, 17 m, pescaj, 5,7 m, greutate 5.160 TDW. Nava are corpul din oţel nituit, trei punţi, compartimentul maşini aşezat la prova, două motoare Diesel în 2 timpi cu simplu efect, 12 cilindri, 2 elice, puterea totală de 23.000 C.P. În data de 17 septembrie 1979, nava s-a înclinat şi s-a răsturnat în dreptul danelor 17-18 port Comercial Galaţi. Distanţa minimă între cheu şi epavă este de de circa 20 metri, iar cea maximă este circa 45 metri. „Nava a fost adusă în Galaţi în 1979 pentru reparaţii. La vremea respectivă era nava Navromului Constanţa. Nava a fost construită în Danemarca în 1938, avea o capacitate de 400 de locuri şi era singura navă care făcea croaziere pe Mediterană. În data de 17 septembrie 1979, au scăzut brusc apele Dunării, nava s-a înclinat, şi s-a răsturnat în dreptul danelor 18 port Comercial Galaţi. Dintr-o neglijenţă s-a scufundat”, a afirmat Mihai Ochiabescu, directorul APDM Galaţi. Potrivit şefului APDM Galaţi, prezenţa epavei la Dana 18 din Portul Galaţi are următoarele consecinţe negative : blocarea frontului danelor 18-21 în lungime de 440 m, colmatarea intensă a danelor adiacente, corelată cu imposibilitatea realizării în condiţii de siguranţă a lucrărilor de dragaj, imposibilitatea efectuării lucrărilor de reabilitare a cheului danelor care are o vechime de peste 50 de ani, impactul negativ asupra mediului din cauza pericolului de poluare chimică a mediului acvatic. Ochialbescu a declarat că, în perioada următoare, vor începe şi operaţiunile de ranfluare a cargoului "Slatina", răsturnat 1991 la Dana 35, din Portul Bazinul Nou. „În scurt timp urmează să se facă licitaţia pentru nava „Slatina”. Pentru pregătirea licitaţiei este nevoie de 30.000 lei, suma este prinsă în buget, urmează să fie aprobat bugetul”, a afirmat Ochialbescu. “Slatina”, navă cargou de 4800 tdw, avea, atunci când naviga, următoarele caracteristici: lungime 106 m, lăţime 14,8 m, pescaj min/max. 5,63 / 7,06 m, greutate proprie 2.120 tone. „Slatina” s-a scufundat în 1990 din vina marinarilor, care au efectuat cîteva manevre greşite ce au condus la eşuarea navei chiar lângă canalul navigabil.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu